A Kert zenekar

Innen: Metal Muzeum
A lap korábbi változatát látod, amilyen Metalmuzeum (vitalap | szerkesztései) 2020. április 11., 09:40-kor történt szerkesztése után volt. (Ex-Tagok)

Tagok

Bob Zoltán Péter – ének
Horváth Attila – gitár
Hricsovinyi Tamás - basszusgitár
Dombó Szabolcs - dob

Ex-Tagok

Dárdai Balázs - dob
Gerecz Gábor - dob
Hidasi Barnabás - billentyűs hangszerek
Farkas János – dob
Hoffer Péter - dob
Halmos András - dob
Artner Gábor – basszusgitár
Dömötör Balázs - ének
Dely Domonkos - dob

Közreműködők

Horváth Zoltán – dob
Hortobágyi Gábor – dob
Birkás Balázs - basszusgitár
Szuhaj Péter - gitár
Egri Gábor - gitár
Idrányi Barna - dob

Diszkográfia

1994 Raindance
1995 Out of Eden
1996 La voce della Luna
1997 Soproni Demo
2000 Out of Eden II.
2000 Out of Eden remaster

Válogatás albumok:

1996 Demonstráció III.

Biográfia

Budapest

A Kert zenekar története, a Daily Krónikika, és a D.K. News (Daily Krónika News) zenekarral kezdődik.
És itt folytatódik....

A kezdet

A D.K. News zenekar megmaradt zenészei, Horváth Attila (gitár), Artner Gábor (basszusgitár), Bob Zoltán (ének), folytatták a még hiányzó dobos felkutatását, az előd-zenekarok hagyatékát végleg maguk mögött tudva új nevet választottak. 1994 február 26-án a budakeszi művelődési házban már A Kert néven léptek színpadra, ahol a beugró ütős – a későbbiekben még többször fontos szerepet játszó – Hortobágyi Gábor (One zenekar) volt. Az első, immár teljes jogú tagnak számító dobosra sem kellett sokat várni. Dárdai Balázs-t Gábor az utcán szólította meg, látva a kezében cipelt cintányérokat, aki örömmel bólintott rá a felkérésre. Első koncertje a zenekarral Perbál szabadtéri színpadán, kevés próba után sok improvizációval, gyakorlatilag családi körben zajlott. A csatlakozása utáni első év munkával és koncertezéssel telt, tovább érlelve a dalokat. Ebben a periódusban lemezben még nem gondolkodhattak, de egy demo-ra mindenképpen szükség volt, hogy terjedjen a híre és megkönnyítse a koncertszervezést. Ezt a 6 számos anyagot a Schönherz kollégiumban működő AC Stúdióban vették fel 1994 decemberében Hidasi Barnabás közreműködésével és a Raindance címet kapta. Ekkoriban igen élénk volt a pesti és pest környéki – leginkább blues és alternatív zenekarokat vonzó – kocsma-klub élet, így nem meglepő, hogy fellépéseik többsége ezek valamelyikében zajlott. A következő koncertek a józsefvárosi klubban a One zenekarral, majd újra a budakeszi műv. házban közel teltház előtt folytak. Ezt követte az első jelentősebb siker, teltház az FMK-ban. A Fiatal Művészek Klubjából (ma Kogart) a jórészt külföldi hallgatóság, és hazai uderground zenészek elismerésével, és számos meghívással távoztak. Közben 1994 októberében sikerült egy budapesti próbaterembe költözniük (Corvin műv. ház), ahol fel is léptek, többek közt a Korai Öröm-mel, az Origo-val és a We zenekarral. 1995 elején a lendületben levő csapat Subicz Attila baráti segítségével a budakeszi műv. ház stúdiójában még rögzített felvételeket, ami erősen épített az első demo anyagára. 1995 febr. 18.-án ismét a Corvin műv. ház következett, ami egyben Balázs utolsó koncertje is volt, mivel úgy döntött kiszáll. Ezután júniusig újra Hortobágyi Gábor segítette ki a zenekart, majd két hónapra – bár ezt akkor még nem sejtették – újabb dobos került a zenekarba: Gerecz Gábor. Ebben az időben egy véletlennek köszönhetően találkoztak a szekszárdi Kert zenekarral, akikkel június 16.-án Szekszárdon óriási sikerű, és baráti hangulatú koncertet adtak. Ez a kapcsolat hosszú ideig megmaradt, egészen a szekszárdi zenekar feloszlásáig. Erre az időre jellemzőek voltak a koncertek helyszínei, mint pl.: az azóta megszűnt Tilos az Á, a szintén nem létező Budavári Labirintus, és újra a budakeszi műv. ház. Augusztusra kiderült, hogy [[[Gerecz Gábor|Gerecz Gábornak]] sem sikerül tartósan gyökeret eresztenie, így útjaik elváltak. A még lekötött koncerteken ismét Hortobágyi Gábor ült a dobok mögé. Két hónap megfeszített dobos keresés után találtak rá Horváth Zoltánra. Persze ez alatt sem pihentek. A próbákon, egymásrautaltságukban összekovácsolódva Attila és Gábor tovább csiszolták ötleteiket, amikben Zoli énektémái, szövegei mind inkább kiteljesedtek. Összeállt egy új anyag, melyet a dunakeszire költözött és megújult, igazi profi stúdióvá vált HSB-ben szerettek volna rögzíteni. A pénzt Bob Zoltán személyes ismerőse: P.L.A. biztosította volna, amire szóbeli ígéretet tett. A megállapodás után 1995 novemberében el is kezdődtek a felvételek. Horváth Zoli, rövid múltja miatt csak néhány számban, míg a többiben a repertoárt betéve tudó Hortobágyi Gábor dobolt. A felvett anyagból 8 számot La voce della Luna címen kazettán, magánkiadásban jelentettek meg. A teljes, de még nem masterelt anyagnak az Out of Eden címet adták és kiadásra ugyan nem került, de később koncerteken terjesztették. A felvételek készítése közben P.L.A. indok nélkül megvonta támogatását, és bizonytalan időre külföldre távozott. A költségeket Bob Péter, az énekes édesapja fedezte. Az AC, majd később a HSB stúdióban eltöltött idő alatt nagyon jó kapcsolat alakult ki Barnabással, aki a felvételek közben szállt be, majd lett állandó tagja a zenekarnak. Szintén HSB-hez köthetően ismerkedtek meg a [[Kispál és a BorzKispál és a Borz zenekarral, akik a felvett anyagot hallva meghívták a zenekart az új Ül című lemezük tavaszi turnéjára, ami a Volt Fesztiválról startolt 1996. április 7 -én. Másfél hónap országjárással és folyamatos koncertezéssel telt, ahova Horváth Zoli már nem, csak Hortobágyi Gábor tartott velük. Utazásaik anyagi megfontolásból lefoglalt szállások nélkül, Attila Ford Transit-jában éjszakázva fáradtan, mégis eufórikus hangulatba teltek. Hazaérve újra nekifutottak, hogy végre megtalálják a hozzájuk illő dobost, aki 1996 májusában Farkas János lett. Első koncertjén, a veszprémi Enyhe Fintor klubban, a jól sikerült koncertet és a közönség pozitív reakcióját látva a klub vezetője Muraközi Péter felajánlotta segítségét, aminek révén 1996 augusztus 16.-án, a Diákszigetre is eljutottak, ahol (életükben először) óriási tömeg előtt adtak nagy sikerű koncertet. Majd egy újabb hihetetlen kaland; Kazincbarcikán egy tehetségkutató egyhangú győztesei lettek. A zsűriben a Metal Hammer szerkesztői, Lénárd László és Cselőtei László ültek, akik egy dalt (St. Clement harangja) ki is adtak soron következő Demonstráció III című, az aktuális hazai termésből válogató albumukon. Cikkeikben méltatták a zenekart, aminek köszönhetően érezhetően megnőtt a koncertekre látogatók száma és azoké, akik innentől kezdve folyamatosan figyelemmel kísérték a zenekarral kapcsolatos történéseket. A következő koncertek Budapesten és vidéken leginkább az akkor ismert és prominens fellépő helyeknek számító – Viking, Banán, Enyhe Fintor, Ráday klub, Wigwam, Riff-röff, E-klub, stb. – nagyobb közönsége előtt zajlott. Barna közben bemutatta először Bob Zoltánt, majd a többi tagot a szintén soproni Moby Dick zenekarnak, ahol Hoffer Péter dobolt. Néhány próba után már kialakulóban volt egy párhuzamos zenekar, ami az eredeti Bob Z.-Hidasi B.-Horváth A.-Farkas J.-Artner G. mellett soproni próbahellyel Bob Z.-Hidasi B.-Horváth A.-Hoffer P. felállással próbálkozott, vendégként -Hoffer Péter ismerőse- Birkás Balázs basszusgitározott. Ez az alkalmi formáció a soproni LAHA stúdióban ismét Hidasi Barnabás segítségével elkészített egy néhány számos demót, melynek zenei anyagát nagy részben Bob Zoltán készítette. Ez az anyag soha nem jelent meg, nagyközönség elé egy szám, az Oidipusz és a szfinx jutott, egy tehetségkutató alkalmával. Közben két furcsa koncerten, a V.M.H. és a Picasso Point-ban (1997 februárjában), Bob Zoltán betegsége miatt énekes és elfoglaltságai miatt billentyűs nélkül, trióban játszottak. Az előzenekar a P.Pointban egy Full Circle nevű zenekar volt, ahol Dömötör Balázs énekelt. Nem sokkal később a Metal Hammer által szervezett Demonstráció III lemezbemutatóján játszottak (E-klub 1997 febr. 28.), ahová a lábadozó Bob Zoltán a kórházból érkezett. A beállásnál Dömötör Balázs segítette ki a zenekart. Március közepén Jánostól is búcsút kellett venniük, helyét ismét Hortobágyi Gábor vette át. A jól sikerült koncertek és a jó kapcsolat miatt ismét meghívást kaptak a Kispál és a Borz-tól, ezúttal a Bálnák ki a partra lemezük bemutató turnéjára. A másfél hónapos koncertsorozat nyitánya a Pe-Csa-ban volt 1997. 04. 05-én. A koncert telt ház előtt zajlott és az előzenekarok fogadtatására nem jellemző módon a közönség nem csak az első sorokból követte érdeklődve a produkciót. A doboknál Hoffer Péter ült, akivel a Moby Dick soproni próbatermében próbálták össze a műsort, majd később a turnén (1997 ápr. 5-tól máj. 24-ig) Hortobágyi Gáborral egymást váltva játszottak attól függően, melyiküknek nem volt épp elfoglaltsága. Aztán újabb helyek, újabb zenekarokkal (E-klub június 27 -én a Southern Special, a Mask, Riff-röff aug. 1-en az F.O-s Mátyás Attila új zenekarával) következtek, majd Muraközi Péter önzetlen segítségével aug. 14.-én a diáksziget (Pepsi sziget).
A felkészülést nehezítette Bob Zoltán távolmaradása a próbákról. A koncert előtt egy nappal felkérték Dömötör Balázst, hogy amennyiben nem jelenik meg a diákszigeten Bob Zoltán, helyettesítse őt. A koncerten Balázs énekelt, majd a rendőrség bevonása Bob Zoltán keresésébe, azt jelentette, hogy nem csak a zenekar életéből tűnt el. Így az 1997 augusztus 1. koncert időpontja a zenekar életének egyik legfontosabb fordulópontjává vált.

Élet az élet után
Még néhány hónapig mindenki remélte, hogy Bob Zoltán előkerül, de addig is folytatták a koncertezést párhuzamosan az új dobos felkutatásával. Az énekesi posztot először ideiglenesen, majd állandó tagként a már „szabadúszó” Dömötör Balázs töltötte be. Újabb érdekes koncert: 1997 aug. 22.-én a tatabányai Vadorzó klubban Horváth Attila külföldi tartózkodása miatt Szuhaj Péter (Nulladik Változat) gitározott, a Moby Dick-be visszatért Hoffer Péter dobolt, az ex-Full Circle-s Dömötör Balázs énekelt, és egyedüli eredeti tagként Artner Gábor basszusgitározott. Az állandó keresés eredményeképpen Halmos András dobos (1997 decembere) került a csapatba. Újabb nagyobb közönséget vonzó helyek következtek pl. ÚjVár klub, majd 1998. március elején egy régi álom, egy nagysikerű unplugged koncert a CD-fű teaházban. Majd egy újabb érdekes párosítás: április végén meghívták a zenekart a Pe-Csa szabadtéri nyitóbulijára, ahol a főzenekar az Edda művek volt. Ezt egy újabb törés követte a zenekar életében. 1998 májusban, hosszas gondolkodás után kilépett Artner Gábor, aki nem csak alapító tagja, de a zenekari arculat egyik meghatározó figurája is volt. Az utolsó már leszervezett koncertek között volt egy említésre méltó júniusi unplugged (Egri Gábor - gitáros vendégszereplésével) és a legutolsó, 1998 augusztus 7.-én a Pepsi sziget Bahia színpadán, amiért Muraközi Péternek ismét hála.
Helyét először ideiglenesen, majd később biztos tagként 1999 januárjában Hricsovinyi Tamás (Nulladik Változat) vette át. Egyben kilépett a zenekarból Halmos András is, akinek a helyére újabb hosszas egyeztetés után Hoffer P. vállalkozott, mint teljes jogú tag, és nem kisegítőzenész. Ez az év nagyon kevés koncerttel, de annál több munkával telt, a cél egy teljesen új zenei anyag kiadása volt. Nehezítette helyzetet, hogy Hoffer Péter munkahelyi problémákkal küzdött, majd (2000 januárjában) kilépett. A munka folytatódott a rövid idő alatt beilleszkedő dobos: Dely Domonkos belépésével. Az előző évek lezárásaképpen koncerteken terjesztésre került először Out of Eden II. címmel egy válogatás, majd az eredeti Out of Eden újrakevert változata is (2000 június). Az új dobos belépésével elkezdődött a koncertezés, először Műv. házak, majd fesztiválok, pl.: Rázene fesztivál, (ahol a zenekar négy szám után hagyta abba a játékot, az indok: túl nagy hangerő). Majd a Fesztergom, és augusztus 7.-én a Pepsi sziget Bahia színpada. Ez utóbbi koncert után a hosszú idő óta segítő tag, Hidasi Barnabás kilépett a zenekarból.
Az évek óta tartó stagnálás miatt 2000 szeptemberében széthullani látszott a zenekar, Dömötör Balázs kilépni készült, majd a dolgok zenekari szintű tisztázása után újra elindult a koncertezés, először a Nulladik Változat zenekar (pl.: Benczúr Klub koncertek, ahova vendégként hívták gyakran a zenekart) segítségével, majd saját erőből is. Decemberben elkezdődtek a tárgyálasok az azóta "haromnegyedkész" zenei anyag felvételeiről, kiadásáról. Közben igen kevés koncert új dalokkal, és a közönség részéről a régi bizalommal. 2001 végén kilépett Dömötör Balázs, majd Dely Domonkos is, így a felvételek nem készülhettek el. Következett egy szinte teljesen inaktív év, négy "igen furcsa" koncerttel** az Árkádia klubban, a Benczúr klubban, és az Almássy téren. Majd 2002 decemberében Hricsovinyi Tamás és Horváth Attila újra összeállt zenélni. Dobosként csatlakozott az utóbbi évek "segítője”- Dombó Szabolcs (Nulladik Változat). Így 2003 elejére egy teljesen új zenekar jött létre.

A párhuzam
2001 áprilisában hosszú külföldi tartózkodás után előkerült Bob Zoltán, ami új lendületet adott a zenekarnak. 2001 októberétől négy "igen furcsa" koncertet** adtak kevés érdeklődés közepette. A felállás Bob Z.-Hricsovinyi T.-Horváth A.-Dombó Sz., kivéve az Árkádia klubot, ahol Idrányi Barna segítette ki a zenekart a dobos posztján. Az ideje nagy részét még mindig külföldön töltő Bob Zolival új irányokat vett a zenekar. 2002 nyarán egy teljesen elektronikus zenére épülő dalt (Shahid címmel), és videoklipet rögzítettek Szarvason Gunter Anderlik (R.I.P.) segítségével. 2002 szeptemberben Moldova Ágnes segítségével elkészült a Lélekvadász című dal klipje is. Így a 2002 év teljes káoszt hozott A kert zenekar életébe, hiszen elkezdődött a munka az ún. hagyományos vonalon (Hricsovinyi T-Dombó Sz-Horváth A), és egy teljesen új módon (Bob Z-Horváth A). Mindkét formáció az eredeti A kert szellemiséget követi, csak más-más úton. A Hricsovinyi T.-Dombó Sz.-Horváth A. felállás név nélkül, a Bob Z.-Horváth A. páros pedig A kert project néven dolgozik tovább.

Az egyik

2002 után elkezdődtek a próbák, lassan kialakult egy új zenei anyag, ami egyrészt a 2001-ben már meglévő dalokból, illetve teljesen újakból állt. Hricsovinyi István (Tamás öccse) segítségével egy iskolában rögzítették (demo szinten) a kész alapokat.

A másik

2001-ben előkerült Zoli, és néhány kezdeti koncert után inkább a stúdió körülményei közötti zenélést választotta, annak előnyeivel és hátrányaival. Ennek a körülményeit Horváth Attila otthonában termtették meg, ahol számítógépes alapú rögzítő és egyéb ehhez szükséges kellék beszerzése után elkezdődhettek a felvételek. Így született néhány dal, az Use Me instead of Butter, In this World, a Terraforming, és a Flopbritpop (ami egy Flop dal zenéjére íródott átdolgozás). Előkerültek Zoli külföldi tartózkodásának „zenei eredményei”, amit egy bécsi stúdióban rögzített. Ezek általában acapella, vagy feldolgozás (Tori Amos) Master Shaman meets.... . Ezek képezték az alapját a készülő albumnak, melyet külföldön szerettek volna terjeszteni.
The part one of the End
2004 december 14.-én meghalt Bob Zoltán (R.I.P.), így a Kert zenekar egyik része sem folytatódott tovább az eddig leírt formában.

Horváth Attila

Filmográfia

Média megjelenés